21 Ağustos 2013 Çarşamba

Yazdığım makaleleri hesapladım, 1307 sayfalık roman ediyor!!

evde-yazarak-kazanmak
Makale yazarak para kazanmaya başladıktan bu yana geçen sürede kendi adıma bu işte ciddi bir deneyim kazandığımı düşünüyorum. Yaptığım işlerin detaylı dökümünü baştan beri Excel tablosunda tuttuğum için istatistiksel veriler de var elimde.. Örneğin sadece bir Seo firması için tam 100150 kelime yazmışım. Bu yüz bin kelimenin tamamı anahtar kelimelere yönelik seo uyumlu makalelerden oluşuyor. Yine İspanya'da bir firma için yazdığım makalelerin toplamı da 50179 kelimeden oluşmuş. Bir temizlik firması için 12 tane makale yazmışım toplam 4000 kelimeymiş o da.. 4000 kelime de bir okul projesi için yazmışım. Şu anda elimde 5300 kelimelik başka bir proje var örneğin, 53 tane makale yazacağım 100'er kelimelik. Kendi blog yazılarımı saymıyorum tabii ki..
 Merak ettim, sadece para kazanma amaçlı yazdığım toplam 163479 kelime  nasıl bir kitap olurdu diye.. Yaptığım araştırmada bulduğum sonuçlar beni bir hayli şaşırttı. Örneğin George Orwell'in meşhur Hayvan Çiftliği kitabı sadece 29966 kelimeymiş. Yani ben 5,5 tane Hayvan Çiftliği kitabı kadar yazmışım!. Madam Bovary bile 117963 kelimeden oluşuyormuş, ben ondan da fazla yazmışım! Biraz daha araştırdım sonra; hesap yapmışlar, 100 sayfalık bir roman yaklaşık 12500 kelimeden oluşuyormuş. Bu durumda ben makale yazıp para kazanacağım diye uğraşırken aslında 
 (163479/12500)*100 = 1307 sayfalık bir roman yazabilirmişim. Aklıma direkt henüz okumadığım ama en kısa zamanda almayı düşündüğüm Haruki Murakami'nin tabiri caizse tuğla gibi kalın romanı 19Q4 geldi.. O kitap da 1300 sayfa.. Elbette ki roman yazmak için yazar deneyimi ve birikimi gerekiyor, ben bu fantastik hesabı yaparken biraz da matematik ve istatistik sevgimi de tatmin etmiş oldum. Bu hesabı yaptıktan sonra zaten bir süredir karar aldığım şekilde "seçici olmak, yazarken emeğimin karşılığını olabildiğince çok almak" fikrim de biraz daha kesinlik kazandı aynı zamanda.. 

Bütün bunları neden söylüyorum, çünkü artık anahtar kelime ile makale yazma işinden cidden sıkılmaya başladım. Bu nedenle bana gelen projelerde artık seçici davranıyorum. İçinizde bu işe, yani makale yazarak para kazanma işine yeni başlayanlarınız veya başlamak isteyenleriniz varsa, deneyimlerimi aktardığım önceki yazılarımı burayı tıklayarak okuyabilirler. Bu işin ne kadar zor olduğunu merak ediyorlarsa da bu yazıma bir göz gezdirebilirler.

Evet ne diyordum, seçici davranmak.. Her işte de böyle değil midir zaten? Başlangıçta hiç bir deneyiminiz yokken ilk bulduğunuz işi koşulları ne olursa olsun kabul edersiniz. Ben de öyle yaptım, ne konu verdilerse yazdım. Topuk dikeni tedavisi de yazdım, Linux Hosting de.. Hatta o kadar çok tatil ile ilgili yazı yazdım ki, neredeyse gezi rehberi kadar bilgi sahibi oldum yurdumuzun tatil beldeleri hakkında! Verilen ücretlere sesimi de çıkaramadım ilk zamanlar.. Bence tam anlamıyla kelime işçisi'ydim.. Emek sömürüsüne felsefe olarak şiddetle karşı çıkan ben, bunca deneyimden sonra artık kelimelerin işçisi değil, patronu olmasa da "iyi kazananı" olmak isterken sizce de haksız sayılmam öyle değil mi? Çünkü şimdiye kadar kiminle çalışsam, en sıkıcı konuyu bile akıcı ve zevkle okunur bir şekilde yazdığımı söylediler abartmıyorum..  Madem yazılarım bu kadar beğeniliyor, o halde neden  100 kelimesi 1 TL'ya - 2 TL'ya yazayım ki? Olay sadece para da değil elbet, yaşanan tükeniş.. Örneğin geçenlerde bir teklif geldi yine, "uçak bileti, araç kiralama..vs." gibi kısır bir konuda benden ayda 300 tane makale istiyorlar.. "Kusura bakmayın ama ne kadar yaratıcı olursa olsun, hiç bir yazar eğer konunun uzmanı değilse, aynı konuda bu kadar çok yazı üretemez!" dedim.. "Ben bu konuda kendimi çok zorlasam da en fazla 10 tane yazı çıkarabilirim." diye ekleyerek nazikçe işi reddettim.. Neden 300 taneyi bir kişiye yazdırmak istiyorlar? Ucuz olsun diye elbette.. 
Biliyorum makale yazarak para kazanma hayali kuran bir çok kişi işsiz, yani mecburiyetleri var.. Bir çoğu da benim gibi iş hayatını protesto ederek evde para kazanmanın yollarını arıyor..
Ama arkadaşlar lütfen 100 kelimeye 0,50 TL / 1 TL gibi ücretlere razı olarak, kelime işçilerinin olabildiğince sömürüldüğü bir piyasanın ekmeğine yağ sürmeyiniz! Çünkü bu iş, zannedildiği gibi öyle basit, tıkır tıkır yapılacak bir iş değil.. Çok ciddi emek sarf etmek gerekiyor kaliteli bir içerik çıkarmak için.

Peki nasıl projelere "evet" diyorum? Dedim ya çok  anahtar kelimeye bağlı yazmamaya gayret ediyorum. Bir müşterim için örneğin günlük tarzı yazıyorum, içimden gelen her hangi bir konuda üstelik. Yazımda sadece bir kez anahtar kelime geçiyor. Elimdeki son proje henüz bitmediği için detaylarını etik olarak vermem doğru olmaz ama şöyle söyleyeyim; 100-150 kelimelik eğlenceli yazılar yazıyorum bu aralar.

Makale yazdırarak web sitelerine trafik getirmeyi, dolayısıyla daha çok kazanmayı hedefleyenlere de kendi bulduğum ve çok da hoşuma giden tabirle "kelime işçileri"nin emeklerini küçümsememelerini, fiyat politikalarını bu anlamda tekrar gözden geçirmelerini tavsiye ediyorum. Aksi takdirde mütevazi olmayacağım bu konuda kusura bakmayın; -benim gibi- kaliteli içerik üreten yazarları kaçırırsınız diye de uyarıyorum kendilerini.

Herkesin sevdiği işte, emeğinin karşılığını doyurucu bir şekilde alması dileğiyle..

Sevgiyle kalın...


22 yorum :

  1. Oturup nasıl hesaplar yapmışsın , hayran kaldım. Ayrıca senin için, bence kendi kitabı yazma zamanı da gelmiş dedim.Kesinlikle yazdığın her şeyi eğlenceli tarafı ile yazıyorsun, o konuda kesinlikle haklılar, ama iş paraya gelince, herkes cimri oluyor. Seçici davranmak iyi olmuş. Açıkçası pek meraklıydım ama artık yazarken zorlandığımı düşünüyorum bende. Onun için makale falan yazmaktan vazgeçtim diye bilirim. En sevdiğim işi yaparak bende devam edeceğim gittiği yere kadar:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Biliyorsunuz ben bir mühendisim, dolayısıyla analiz yapıp sayısal sonuçlar çıkarmaktan zevk alıyorum:) Bu yukarıdaki de basit bir hesap aslında. biz mühendislere bir problemi çözmek için önce verileri toparlamayı, sonra analiz etmeyi öğretirler onlarca fizik ve matematik dersinde.. Bu eğitim sonucunda da "analitik bakış açısı" dedikleri alışkanlıkları adeta belleğimize kazırlar.. Excel tablosu tutmak da bu alışkanlığın bir parçası diyelim:) Çok teşekkür ederim, "kitap yazma vaktin gelmiş" demişsiniz, ama daha çok fırın ekmek yemem lazım. Çocukluk hayalimdir kitap yazmak, umarım "yaratıcı yazarlık kursu" na gidecek vakit yaratarak bu hayalimi bir gün gerçekleştirebilirim:) Şimdilik blog yazarlığı, makale yazarlığı yaparak bu yönümü tatmin etmeye çalışıyorum, başarabiliyorsam mutlu oluyorum:) Siz de çok güzel çizimler yapıyorsunuz, bence de devam edin kendi yolunuzda..
      Sevgiler, paylaşım için teşekkürler:)

      Sil
  2. Bir gün inşaAllah.. tüm emeklerinizi bir (..ya da birkaç ) kitapta toplarsınız.. Ben de makaleler yazıyorum, ilahi Aşk üzerine..bana da nasip olsun.. çok istiyorum ama yöntemini bilmiyorum.. Başarılarınız daim olsun..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim iyi dilekleriniz için:) Aslında bildiğim kadarıyla Cinius Yayınları gibi bazı yayın evleri çok düşük ücretlerle kitap yayınlıyorlar, Google'da araştırma yaparsanız sanırım bir faydası olur.. Size de başarılar diliyorum, sevgiyle kalın:)

      Sil
  3. Harika bir yazı. Keyifle okudum. Ben de bundan şikayetçiyim. Makale yazarlığı piyasasında fiyatlar yerlerde geziyor. Emeğinin karşılığını alan yok denecek kadar az. 100 kelime 0,50 TL ya da 1 TL. Çok komik rakamlar. Bana da çok teklif geliyor. Uğraşmak istemiyorum. Yazmak, hem yetenek işidir hem de gönül işi. Herkes profesyonel anlamda yazarım diye geçinir ve fiyatları böyle aşağıya çekerse kalite kimsenin umrunda olmayacak.

    "Makale yazdırarak web sitelerine trafik getirmeyi, dolayısıyla daha çok kazanmayı hedefleyenlere de kendi bulduğum ve çok da hoşuma giden tabirle "kelime işçileri"nin emeklerini küçümsememelerini, fiyat politikalarını bu anlamda tekrar gözden geçirmelerini tavsiye ediyorum. Aksi takdirde mütevazi olmayacağım bu konuda kusura bakmayın; -benim gibi- kaliteli içerik üreten yazarları kaçırırsınız diye de uyarıyorum kendilerini."

    Yazınızın bu kısmı olayı özetliyor. Daha ne olsun. Kaliteli içerik üretenler için daha gerçekçi rakamlar sunmak gerekiyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Uzun zamandır bu konuda yazmak istiyordum. Ben bir kaç aylık deneyimden sonra artık bu fiyatlara yazmayarak kendimi bir şekilde korumaya başladım. Ama söylediğiniz gibi daha noktalama işaretlerinden, bağlaç "de" nin ayrı yazılması gerektiğinden haberi olmayan bir sürü kişi bu fiyatlara yazdığı sürece, sipariş verenler de "yazı anahtar kelime içersin, gerisi önemli değil!" dedikleri sürece bizler daha çok mücadele edeceğiz gibi görünüyor.. Ama bu gidişe gerçekten de bir "dur" deme zamanı geldi bence.. Katkınız ve duyarlılığınız için teşekkürler..

      Sil
  4. Gerçekten çok hoş ve iyi bir yazı..Keyifle okudum.Şaşırdım,Peki ,kaç saatte yazdığınızı da hesapladınız mı?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beğendiğinize sevindim, açıkçası zaman detayına girmedim:)

      Sil
  5. Mühendis değilim ama excel de her şeyi tutma takıntısı bende de var:) Aslında benden olurmuş, geç kaldım:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. En güzelini yapıyorsunuz, listelenmiş veriden zarar gelmez:)

      Sil
  6. yaratıcı yazarlık kurslarının çoğu işe yaramaz, söyleyeyim de :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir arkadaşım Pınar Kür'den aldığı bu derslerden sonra roman yazıp yayınlamıştı. Belki de kimden alındığı ile ilgisi vardır:)

      Sil
    2. Yaratıcı yazarlık kursunun kimden alındığı önemlidir açıkçası. Ben Murat Gülsoy'dan ders aldım ve çok da memnunum. Yazarken ve okurken öncekine göre daha farklı olduğunun farkına vardım.

      Sil
  7. Evet, illa alınacaksa tanıdık isimlerden olmasında fayda var. Yine de kalıcılık için insanın kendi yeteneği ve disiplinli çalışması öncelik.

    YanıtlaSil
  8. Merhaba, ben hem çiftçiyim hem freelance çalışıyorum. Türkçe değil İngilizce ve Arapça içerik sağlıyorum. Önerileriniz çok güzel, iş arayan arkadaşlar için tam bir rehber, Unutulmaması gereken bir şey kolay kazanılmıyor, çok emek istiyor.

    YanıtlaSil
  9. 2 yıl önce yazılmış bir yazı ama hala süregelen bir problemi açıklıyor. Fahiş fiyatlarda satılan makalelerin ne denli kaliteli olduğu ortada. Tamam alınmasına karışamayız da kaliteli içerik üretenlere de aynı muamale yapılmasa çok iyi olacak.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet, bu işlerdeki emek sömürüsüne boyun eğmemek lazım. Bir takım akıllı girişimciler (işini düzgün yapanları ayrı tutarak) "makale sitesi" adı altında komisyonculuk yapıyor ya ucuz fiyatlara, ben onları köle çalıştıran ortaçağ zihniyetinden pek de farklı görmüyorum açıkçası. Emek değerlidir, emek kutsaldır, onlarla çalışarak onların ekmeğine yağ sürmemek gerekir diye düşünüyorum..

      Sil
  10. Çok kelime yazmak güzel bir şey, ilminin önünde şapka çıkartıyorum ancak "100 küsur bin kelime yazdım, bu da 5 tane Hayvan Çiftliği eder." demek yanlış bir yaklaşım... Kelime sayısı değil içerik önemlidir bir romanda...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben burada nitelikten değil, nicelikten bahsetmiştim; ne kadar çok yazmışım manasında. "Bir romanında sayfa sayısı önemlidir" gibi bir şeyi önermediğimi edebiyat hocası olarak anlamışsınızdır diye düşünmekteyim:)

      Sil
  11. Merhaba,
    Ben emeğin karşılığını veren siteler bulamadığım için maalesef 100 kelimesi 50 kuruşa ya da 1 liraya yazmak zorunda kalıyorum. Bana referans bir site adı verebilir misiniz ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Ben siteler konusunda referans vererek sorumluluk almak istemiyorum, bu konuda benii anlayışla karşılayacağınızı umuyorum. Araştırmaya devam ettiğinizde mutlaka doğru adreslere ulaşırsınız, bol şans.

      Sil
  12. zehra hanım bende bu tarz bir firma ile çalışıyorum. aynı firma olabilir. bu konuda kimseyle istişare etme şansım olmadı. sizinle iletişime geçebilir miyiz?

    YanıtlaSil